2CV

Kišobran na četiri točka

Priča o 2cv (francuski: ''deux chevaux'') počinje jos pre Drugog svetskog rata, kada je uprava Citroena htela da razvije projekat malog, popularnog, jednostavnog i ekonomičnog automobila sa malom potrošnjom goriva i jeftinim održavanjem. ''Kišobran na četiri točka'' je trebao da omogući francuskom farmeru da preveze 50 kg svojih proizvoda sa farme do pijace brzinom od 50 km/h preko blatnjavih i neasvaltiranih puteva ukoliko je to potrebno. Postoji legenda koja kaže da je od konstruktora traženo da naprave ''korpu za jaja'' koja će moći da se koristi i na najgorem putu a da se ni jedno jaje ne razbije. Tako je ''Spaček'' ostao bez krova, baš kao i korpa. Umesto krova dobio je platno koje pokriva kabinu i prtljažnik.


cit_2cv_01 - Copy

cit_2cv_02 - Copy

Razvoj

Razvoj je počeo još 1936, a prvi prototipovi su stvoreni krajem 1939. godine. Ti modeli su imali magnezijumsko ogibljenje, dosta aluminijuma u konstrukciji, samo jedan far, brisače koji su se pokretali manuelno, bokser motor od 2 cilindra koji se startovao samo na “kurblu”. U kabini osim volana i menjača ništa nije postojalo. Nakon otkazivanja pariskog salona automobila, 1939. godine zbog rata koji je pretio Evropi, razvoj je prekinut. Ipak, i u tim uslovima Pierre Boulanger, sa saradnicima je uspevao da radi na ovom projektu. Nakon rata, potreba za automobilima u oslobođenoj Francuskoj je bila ogromna ali je kupovna moć bila izuzetno mala. Da bi još pojeftinili automobil, stručnjaci u Citroenu su predstavili predprodukcisku verziju koja ima karoseriju i šasiju od čelika a ne od aluminijuma i magnezijuma, farove i brisače u paru i menjač sa četiri brzine.


Gužva na Citroenovom štandu

U jesen 1948. godine nakon deset godina pariski salon automobila ponovo otvara svoje kapije i Pierre Boulanger ponosno predstavlja svetskoj javnosti Citroen 2CV. Novi model ne liči ni na šta što se do tada proizvodilo i reakcije publike su razne ali je gužva na Citroenovom štandu ubedljivo najveća. U maloj brošuri koja se delila posetiocima stoji da je novi model najjeftiniji automobil na francuskom tržištu. Ovi prvi modeli su poznati kao serija “A” i imali su motor od samo 375 ccm koji je imao 9 KS i razvijao maksimalnu brzinu od 69 km/h. Pogon je bio na prednjim točkovima što je bilo napredno rešenje.


cit_2cv_03 - Copy


cit_2cv_05

Preko 5 milona 2cv vozila

Tokom proizvodnje od 42 godine, između 1948. i 1990. proizvedeno je 3.872.583 vozila 2cv i 1.246.306 furgona 2cv (malih dostavnih vozila), kao i vozila mehanički identične konstrukcije

Ami: 1.840.396,
Dyane: 1.444.583,
Acadzane: 253.393,
Mehari: 144.953,
što ukupno čini 8.756.688 napravljenih primeraka.


Veliki broj poklonika

Svojim mnogobrojnim kvalitetima i šarmom, 2CV je zaslužio veliki broj poklonika širom sveta. I kod nas je bio omiljen i veoma popularan. Još uvek se može videti na ulicama.

cit_2cv_04 - Copy